De vraag

Breng het proces van de afdeling retouren in beeld met behulp van feiten en getallen zodat we later goed kunnen beoordelen of de veranderingen het beoogde effect sorteren.

Het proces

"Voor deze klus is het noodzakelijk dat Jos veel tijd doorbrengt op de werkvloer. Dat vindt hij helemaal niet erg. Als bijna-bedenker van de menselijke maat is het de plek waar hij zich thuis voelt. Op geheel eigen wijze weet hij de mensen mee te krijgen in het proces. Zelfs degene die over drie maanden met pensioen gaat en in eerste instantie sceptisch reageert met uitspraken als: “Vroeger was alles beter.” En: “Ben jij degene die het allemaal komt oplossen?” Jos kent z’n pappenheimers en aarzelt niet om te benoemen dat de zure stemming van deze medewerker de sfeer in het team negatief beïnvloedt. En dat hij alleen aanschuift als er sprake is van een ontspannen sfeer. Het is het omslagpunt dat het team nodig heeft en vanaf dat moment staan de neuzen weer dezelfde kant op..

Project galerij

Het resultaat

"Het gehele team, dus inclusief de kritische medewerker, heeft het lean proces positief opgepakt. Het is Jos gelukt om iedereen weer vooruit te laten kijken. Vanuit het team kreeg ik de reactie dat de bewuste medewerker de laatste drie maanden volop heeft meegedraaid. En ook nog met een lach op zijn gezicht! Jos is zo lean als wat. Zonder dat hij het zelf in de gaten heeft.”

Martin Kruitbosch, eigenaar van Kruitbosch Zwolle